maanantai 13. maaliskuuta 2017

Jaksaa, jaksaa - Luotsi ilmiömerellä

 
Ensin oli Luotsi, ryhmä kasvatuspsykologian toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoita Helsingin yliopistossa. Luotsin ensimmäinen, aiheeseen johdatteleva Ilmiö-kurssi sijoittui pitkään, pimeään syksyyn. Koulumaailmasta kantautui huoli jaksamisesta. Monet olivat uupuneita ja hämmennyksissään työmäärästä ja uudistuksista. Miten opettajat valittavat meluavista luokista, vaikka tutkimusten mukaan nuoret voivat paremmin kuin koskaan? Syksyn kurssin aikana näistä huolista kumpusi aihe, jonka kaikki koimme tärkeäksi tulevan opettajuuden kannalta: tuo aihe oli jaksaminen koulussa.
 
Tänä keväänä pääset seuraamaan matkaamme tässä blogissa. Tulemme pienryhmissä pohtimaan jaksamista useista eri näkökulmista, esimerkiksi siitä, millaisia raameja lainsäädäntö muodostaa opettajan jaksamiselle. Pohdimme myös, mistä suomalainen työmoraali ja lainkuuliaisuus kumpuaa. Mietimme, mikä opettajan jaksamiseen vaikuttaa opettajan, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja miten näihin tekijöihin voidaan vaikuttaa.
 
Postauksia tulee viikoittain viisi, maanantaista perjantaihin. Ensimmäinen postaus julkaistaan maanantaina 13.3.2017. Tervetuloa mukaan pohtimaan jaksamista ja sitä, mistä ilmiöoppimisessa on oikeastaan kyse.
 
Mikä ihmeen ilmiö?
Ilmiöopetuksella viitataan viime aikoina esillä olleeseen perinteisiä oppiainerajoja rikkovaan opetustapaan. Myös uusi perusopetuksen opetussuunnitelma edellyttää ilmiöiden tuomista osaksi opetusta. Jos ilmiö on käsitteenä sinulle vielä tuntematon, voit katsoa aiemmalla kurssilla tekemämme videon, jossa pohdimme ilmiöopetuksen lähtökohtia.
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti