tiistai 21. maaliskuuta 2017

Home sweet Home


OAJ:n arvion mukaan jopa 2 000 koulua, päiväkotia ja oppilaitosta kärsii sisäilmaongelmista (Tikkanen, 2014). Lehdissä on ollut viime aikoina monta järkyttävää tarinaa homeen aiheuttamista sairauksista ja oireista. Home ei ole ainoastaan vanhojen koulujen ongelma, vaan sitä on löydetty esimerkiksi vuonna 2006 valmistuneesta Mikkolan koulusta. Siellä tilanne on kärjistynyt jopa niin pahaksi, että koululta on jouduttu lähtemään oireiden vuoksi sairaalaan kesken työpäivän. (Lindström, 2016; Salomaa, 2017.) Vartiokylän ala-asteella homeongelmaa on seurattu jo useita vuosia, mutta vain pieniä korjaustöitä on tehty eikä ongelma ole poistunut. Kokonaisuudessaan korjauksiin on käytetty jo yli  5 miljoonaa euroa. Tämä tuntuu aivan älyttömältä summalta siihen nähden, että ongelma ei ole kadonnut mihinkään ja on paljon tutkimustietoa korjaustoimien epäonnistumisesta ja riittämättömyydestä. (Aalto, 2017.)

Koulujen home- ja sisäilmaongelmat vaikuttavat merkittävästi kaikkien koulussa toimivien jaksamiseen. Home- ja kosteusvaurioiden aiheuttamia oireita ovat esimerkiksi silmien ja hengitysteiden ärsytysoireet, väsymys ja päänsärky, lihas- ja niveloireet sekä iho-oireet. Lisäksi noin puolet altistuneista saavat pysyvän monikemikaaliherkkyyden. (Valtonen, n.d.) Kaikki tällaiset fyysiset oireet vaikuttavat suoraan myös henkiseen jaksamiseen.

Opettajien jaksamista voi kuormittaa myös se, että omista oireista ei voi puhua avoimesti tai niitä ei välttämättä uskota. Mikkolan koulun opettajat tekivät rehtorille ja työsuojeluvaltuutetulle kirjeen havaitsemistaan oireista, mutta heitä ei uskottu lainkaan. Sen sijaan heitä kiellettiin puhumasta keskenään koko asiasta. (Lindström, 2016.) Mielestämme tämä kielii siitä, että homeongelmista on tullut jonkinlainen tabu opettajien keskuudessa. Muutos on kuitenkin parempaan suuntaan, sillä nämä asiat on uskallettu ottaa esille mediassa, joka toivottavasti lisäisi omalta osaltaan ongelmiin puuttumista.

Opettajan jaksamiseen vaikuttaa varmasti jatkuva huoli omasta terveydestä ja työkyvystä, ja se ettei siihen välttämättä vastata asianmukaisesti. Jaksamista kuormittaa myös huoli siitä, että oppilaat joutuvat jo niin nuorena altistumaan terveyshaitoille, joilla voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia homekoulussa opettamisesta tai siellä opiskelusta? Jos on, miten homeongelmia on pyritty ratkaisemaan siellä?

Lähteet

Aalto, M. (2017). Ihan tavallisen homekoulun tarina: pientä korjausta pienen korjauksen perään, ja aina vain lapset oireilevat. Helsingin Sanomat 13.3.2017. Viitattu 15.3.2017. Saatavissa: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005124466.html

Lindström, M. (2016). Mikkolan koulun sisäilmamysteeri jatkuu. Vantaan Sanomat 14.10.2017. Viitattu 15.3.2017. Saatavissa: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/444824-mikkolan-koulun-sisailmamysteeri-jatkuu

Salomaa, M. (2017). Opettaja yritti palata töihin, päätyi kuuden tunnin jälkeen sairaalaan – vantaalaiskouluun vaaditaan hätäapua sisäilmaongelmien takia. Helsingin Sanomat 31.1.2017. Viitattu 15.3.2017. Saatavissa: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005067678.html

Tikkanen, T. (2014). Liisa vastaan home. Opettaja 42/2014. Viitattu 15.3.2017. Saatavissa: http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut?juttuID=1408904550694

Valtonen, V. (n.d.). Home- ja kosteusvauriopotilaan oireet. Hengitysliiton verkkosivut. Viitattu 15.3.2017. Saatavissa: http://www.hengitysliitto.fi/fi/hengityssairaudet/homeesta-ja-sisailmasta-sairastuneet/sisailmasairaudet/home-ja-kosteusvauriopotilaan-oireet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti