Tällä kertaa keskitymme pohtimaan jaksamiseen vaikuttavia säädöksiä opettajan näkökulmasta. Tietoisuus näistä säädöksistä varmasti edesauttaa opettajan työssä jaksamista. Kun tietää varmasti mitä on tekemässä ja mitä velvollisuuksia on, ei aiheuta itselleen ylimääräistä stressiä. Toisaalta tietoisuus ehkäisee opettajaa tekemästä virkavirhettä, joista aiheutuvat seuraukset ovat pahimmillaan vakavia ja luonnollisesti uhka myös opettajan hyvinvoinnille. Tällä kertaa käsittelemme erityisesti oppimisympäristöjä koskevia säädöksiä.
Yksi tärkeimmistä opettajan jokapäiväiseen työhön vaikuttavista säädöksistä on oppilaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön (Perusopetuslaki 29§, oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön). Koulutuksen järjestäjä vastaa koulun fyysisen ympäristön turvallisuudesta, kuten työtilojen ja -välineiden kunnossapidosta. Opettaja puolestaan on vastuussa käytännön järjestelyistä sekä toiminnan turvallisuudesta. (OAJ, 2017). Ison ja heterogeenisen oppilasryhmän kanssa opettaja on vastuussa siitä, että toiminta on jokaiselle oppilaalle turvallista. Tällä ei tarkoiteta ainoastaan fyysistä turvallisuutta, vaan siihen liittyvät myös psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden ulottuvuudet. Esimerkiksi kiusatuksi tuleminen on uhka oppilaan kokonaisvaltaiselle turvallisuudelle. Opettajan onkin ennalta ehkäistävä kiusaamista ja puututtava mahdollisiin kiusaamistilanteisiin välittömästi niin, että jokaisella oppilaalla on luokassa hyvä olla. Voimmekin pohtia, onko opettajalla todellisuudessa edellytykset tämän toteuttamiseen?
Opetussuunnitelmassa ja myös luokanopettajan koulutuksessa kannustetaan oppimisympäristöjen laajentamiseen luokkahuoneen ulkopuolelle. Koulun alueelta poistuttaessa turvallisuuteen liittyvät riskit luonnollisesti lisääntyvät. Opettaja ei voi jakaa vastuutaan oppilaista esimerkiksi koulunkäyntiavustajalle, eikä oppilaiden omaan harkintakykyynkään voi luottaa (OAJ, 2017). Viime kädessä opettaja on siis aina vastuussa oppilaistaan opetustoiminnan aikana. Jos oppilas kuitenkin poistuu kesken koulupäivän luvatta koulun alueelta, opettaja ei ole enää vastuussa oppilaan turvallisuudesta (OAJ, 2017). Tämä on mielestämme kohtuullista, koska opettaja ei voi rynnätä yhden oppilaan perään ja jättää muita ilman valvontaa.
Oppilaiden turvallisuuden takaamiseksi opettajan on hyvä ennakoida tulevia tilanteita, mikä todennäköisesti helpottaa stressiä. Oppilaantuntemuksella on myös suuri merkitys esimerkiksi poistuttaessa koulun alueelta. Se auttaa suunnittelemaan mm. kävelymatkat tai bussikuljetukset sujuviksi niin, että jokaisen oppilaan tarpeet tulee huomioiduksi.
Kaikki ovat varmasti yhtä mieltä siitä, että oppilaiden turvallisuus on kaikki kaikessa. Voinemme kuitenkin todeta, että jo tämänlaisen yksinkertaisen, mutta perustavanlaatuisen säädöksen toteuttaminen saattaa ollakin hieman monimutkaisempi toteuttaa käytännössä.
Lähteet:
OAJ. (2017). Uuden opettajan Opas. Viitattu 9.3.2017. Saatavissa: http://www.oaj.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OAJWrapper&childpagename=OAJ%2FPage%2Fsisalto&cid=1398855048744&showOne=true&contentID=1408910607392
Perusopetuslaki. (21.8.1998/628) Viitattu 2.3.2017. Saatavissa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti